lördag 18 maj 2013

Vårkänslor & Psych-K



Idag har jag tänkt mycket på gamla pojkvänner och potentiella nya... Hmm... Kan det vara vårkänslor i luften?... Kanske utlöst av sms´andet med en av dem igår, helt oskyldigt såklart men ändå. Vårsolen sägs ju väcka liv inte bara i naturen och djuren utan i stor grad i singelmänniskor. Jag har inte känt mig särskilt öppen för relationer eller flirtande på några år nu faktiskt, men under vintern och till nu har jag varit på behandlingar i Psych-K. Det är en slags omprogrammering av mantran som mal i ens reptilhjärna och som styr allt man gör på en omedveten nivå, hur man känner inför olika saker eller reagerar på situationer.
Jag hittade en jättebra tjej som heter Malin Alpsten och hon var först med att ta denna metod till Sverige för tre år sen. Utbildningen fanns bara utomlands men har kommit hit nu. Jag upplever metoden som psykologisk kinesiologi ungefär. Man har ett samtal, ungefär som med en psykolog, kring det som håller en tillbaka i livet och hon skriver förslag på meningar att jobba med, typ: "Jag är bekväm med att prata inför andra", "Jag respekterar mina egna behov" eller något kring att vara öppen för att leva nära någon i en relation t.ex.
Sedan gör hon ett kinesiologiskt muskeltest genom att man står upp och håller ena armen utsträckt åt sidan och hon ber en att vara stark när hon pressar ner. Om det man upprepar överensstämmer med ens inre sanning är armen stark, om frasen är en lögn åker armen ner.

Sedan sitter man i omprogrammerings-position med armar och ben i kors och blundar och hon lotsar en in i minnenas värld, där jag har fått möta "lilla Christina" och fått hjälp av henne att nysta i vart ifrån den negativa programmeringen kommer... Det har varit smått magiskt ibland att gå in i det förflutna och hitta svar som jag inte ens visste fanns där eller att det var från den åldern det hela började. De första tre sessionerna grät jag varje gång och fick många aha-upplevelser och upplevde avsked av mycket som har hållit mig tillbaka... Det är ju inte lika lätt att märka efteråt om det verkligen skett en förändring som om man jobbar med en fobi för t.ex spindlar. Då kan man ju kolla om rädslan finns kvar helt enkelt genom att försöka ta upp en spindel. Mina problem var mer av arten mönster som jag upprepat och inte lyckats själv-KBT´a mig fri från. Men sakta har jag ändå märkt flera förändringar i mina känsloreaktioner då och då. En ny slags styrka och egenrespekt med tydligare gränser för vad som är okej att stå ut med från omgivningen, en mer avslappnad inställning till mig själv, som alltid annars varit väldigt självkritisk och missnöjd med hur jag är, ser ut eller vad jag klarar av. Och nu har jag alltså känt lite vårkänslor börja spira som vi får se vart de leder. Ett öppnare inre inbjuder andra att våga knacka på och ta kontakt sägs det ju.


Malins hemsida finns här:  http://harmonise.se/
En bra förklaring till vad Kinesiologi (eg. tillämpad kinesiologi) är finns här: http://www.kinesiologi.se/kinesiologi.asp

Här en länk till min andra blogg: "Springboard to heaven"



                                                                                  Namasté


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar