onsdag 22 maj 2013

Stenbocken i förändring genom Pluto


Just nu är Pluto i konjunktion med min Sol. Jag är född den andra januari och alla födda runt det datumet har den här energin av Pluto i sitt liv sedan över ett år och den kvarstår till november 2014. Pluto är så långt borta från jorden att den rör sig väldigt långsamt genom ens horoskop vilket därför innebär att det man ska lära sig av det hela tar lång tid och går rejält på djupet av den man är.

Solen är ens innersta kärna, Jaget, ens personlighet. När Pluto eller andra planeter står i aspekt till vår Sol betyder det att vi ändrar eller aktiverar något hos oss själva, i vår personlighet. Pluto väcker liv i allt dolt inom oss, det vi kanske inte är medvetna om, det vi försökt gräva ner, sådant vi undvikit att hantera tidigare. Alla vet att "det som göms i snö kommer upp i tö". Precis så jobbar Pluto med våra hemligheter, vårt skräp - men våra dolda talanger och sovande förmågor ska sedan börja framträda i processen.

Meningen är att gamla utlevda strukturer avlägsnas och födelsen av något nytt tar sin början. Det kan vara så att det händer genom jobbiga upplevelser som man inte själv medvetet satt igång men som är det första steget av en dominoeffekt av händelser som leder till att man ser sig själv i annat ljus när man kommer ut på andra sidan. Kanske mår man så dåligt att man blir sjukskriven för att systemet är så aktiverat och behöver vila. Man kan uppleva motstånd från omgivningen som ifrågasätter ens ambitioner och försöker stoppa dem. Om man går i spinn och börjar kämpa för att stå kvar där man var så blir den här processen svårare än om man tar ett djupt andetag och släpper taget. Det kan ta ett tag att komma dit, den första instinkten hos de flesta är att hålla fast vid gamla rutiner, strukturer och ens självbild. Till slut måste man släppa taget och låta det som ligger latent komma fram och få växa och det kommer att vara närmare ens innersta kärna än det som man var innan.


För mig har effekten av Pluto förra året tagit fram min nedgrävda andliga sida som jag begravde mot slutet av 90-talet. Jag vet inte exakt varför jag tog ett sådant drastiskt beslut att ersätta mitt metafysiska intresse med psykologi, men jag ville inte vara sådär "flummig" som folk såg mig som. Jag tror att det har med Stenbockens personlighet att göra. Vi vill förhålla oss praktiskt till det mesta och ser oss som ansvarsfulla, allvarliga och rationella typer. Men ända sedan barnsben har jag fyllt på mitt andliga förråd med en massa metafysisk information där astrologin var det mest framträdande och som jag ändå fortsatte använda mig av, men jag slutade göra konsultationer i tarot och astrologi och gjorde en djupdykning in i psykologins värld istället.

Allt detta sammantaget har idag blivit en grund för mig att stå på och Pluto envisades med att stimulera min nedgrävda metafysiska sida tills den fick blomma upp igen förra året. Jag slängde tillslut all tveksamhet för vinden och började min flummiga blogg "Springboard to heaven". Jag kan inte längre förneka mitt sanna Jag. Nu står jag för att detta är en del av mig och att jag är bra på det och att det är en gåva jag har att förstå och kunna sätta mig in i den världen och att jag gärna delar med mig av det till de som vill veta mer om det. Jag är övertygad om att detta var meningen med mitt liv. Detta var min Gåva som jag skulle odla och ge världen. Det är inte alla som får uppleva en Plutokonjunktion i sitt liv då det tar 248 år för den att vandra runt zodiaken. Så vi som får uppleva den ska se det som en förmån att få bli aktiverad med denna Plutoniska energi. Så -Tack Pluto!
Nu är det så att samtidigt som Pluto står i konjunktion med Solen i Stenbocken just nu så ligger även Uranus i en hård aspekt till samma punkt, i en kvadratur från Väduren. Detta lägger ännu mer omvälvande energi till grytan och denna kombination står även för all omvälvande förändring som pågår ute i världen just nu.... Men det är en annan historia som jag nog återkommer till.

Andra som kan känna av Pluto på ett snarlikt men ibland mer upprörande sätt är de som är födda i Kräftan i början av juli, Väduren i början av april och Vågen i början av oktober, eller om man vet att man har sin Ascendent där eller i Stenbocken.
Ni andra senare födda  Stenbockar får vänta på er tur...




                                                                                        Namasté

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar